SENSOMMERKONCERT    

Lørdag 15. september kl. 15:00

Barokensemble SUONO

Medvirkende/

Jesenka Balic Zunic, barokviolin

Ida Lorenzen, violin

Ingrid Andersson, barokcello

Fredrik Bock, theorbe/lut

Patrick Raab, slagtøj

 

Værker af/  Andrea Falconieri,

Marco Uccelini, Corelli

og Santiago de Murcia.

 

Suono er et nyt barokensemble der blev dannet af to barokviolinister, Ida Lorenzen og Jesenka Balic Zunic, som er koncertmestre af det anerkendte Holmens Barokensemble som har Holmens Kirke som base. Desuden spiller de begge to i Concerto Copenhagen.

   Ensemblet ser det som sin opgave at præsentere innovative og spændende koncertprogrammer for publikummet og derigennem vise hvor fascinerende, sprudlende, vild og nutidig barokmusik kan klinge.

For Suono´s travle musikere er ensemblet et fristed hvor musikerne kan eksperimentere og blande genrer og traditioner.

Programmet vil indeholde barokmusik fra både Italien, Frankrig Spanien, og Central og Sydamerika.

 

“Tonada El Diamante” er en sang fra ”Codex Martínez Compañón”. Manuskriptet blev udgivet af Trujillos biskop, Baltasar Jaime Martínez Compañón cirka i årene 1782–1785. Det indeholder akvareller og 20 node eksempler til dokumentation af hans udstationering i den peruvianske by.

 

Ensemble Suono laver også egne arrangementer bl.a. af den spanske komponist Santiago de Murcia der rejste til Mexico i baroktiden og noterede meget af den populære musik der blev spillet på

gaderne. Et af de smukkeste og mest gribende stykker har titlen “Los Imposibles”, en melankolsk sang som handler om en umulig kærlighed mellem en nonne og en præst. Sangen er stadigvæk meget folkekær og ofte spillet i Mexico.

 

Programmet vil også indeholde musik af de kendte europæiske barokkomponister Andrea Falconieri, Marco Uccelini, Corelli.

 

Programmet vil desuden byde på dansen “La Follia” der kan betegnes som en af baroktidens mest populære temaer. Man har registreret flere end 150 forskellige komponister som har skrevet stykker baseret på dets tema. Dansen stammer oprindeligt fra Spanien hvor den jævnlig blev brugt i forbindelse med frugtbarhedsfester. Den blev danset af mænd som over skulderen bar andre mænd der var udklædt som kvinder, og dens slutning var så vild, at den fik deltagerne til at “miste hovedet”. La Follia kom også til de nordlige breddegrader hvor både svensk og norsk folkemusik bærer præg af den.

 

 

TAK TIL SPONSORER OG STØTTER:  Knud Højgaards Fond ✴︎ Solistforeningen af 1921 ✴︎ Lolland Kommune ✴︎ Frantz Hoffmanns Mindelegat Vestlolland Turistforenings Fond✴︎ Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat ✴︎ Louis-Hansen Fond ✴︎ Det Obelske Familiefond ✴︎ Augustinus Fonden

Web design: Gudrun Krabbe