CELLO og GUITAR

Jakob Kullberg og Jakob Bangsø

Arpeggione, Mixtape, Songs and Ayres

for Cello & Guitar (og sang)

Den danske duo bestående af cellisten Jakob Kullberg og guitaristen Jakob Bangsø har kastet sig over et usædvanligt musikalsk projekt.

Udover Schuberts Arpeggione-sonate, som åbner koncerten og demonstrerer deres dybe forankring i den klassiske musiktradition, ønsker duoen at udfordre den mere traditionelle musikerrolle. Dette sker ved en bevægelse væk fra specialistrollen, som de demonstrerer den i Schubert, og mod en mere bredtfavnende og iørefaldende kommunikationsform.

 

Mahler Mixtape

Kullberg og Bangsø har derfor bl.a. arbejdet sammen med den norske komponist Eivind Buene på et frit og umiddelbart udtryk, der tager afsæt i komponistens nytænkning af Mahlers musik. Buene transformerer Mahlers lieder til en medrivende form for populært klingende musik, hvor de to musikere bruger deres utrænede stemmer som ekstra udtryksmiddel. Centralt for denne del af projektet er netop det ekspressive i mødet mellem de upolerede stemmer og det forfinede, klassiske instrumentalspil, hvorved der opnås en overraskende forbindelse mellem den klassiske tradition og populærmusikken - hvad komponisten kalder et “Mahler Mixtape”.

 

 

Fra tidlig til ny musik

Duoens interesse for den tidlige musik har endvidere affødt deres egen bearbejdelse af den farverige skotske komponist, lyre-viol-spiller og soldat Tobias Humes (1569-1645) solomusik. Humes musik spænder vidt fra alvorlige spørgsmål eksemplificeret ved satserne Life og Death til komponistens hyldest til rygning kaldet Tobacco.

Således sættes de udvalgte stykker fra Humes First Book of Ayres over for to korte soloværker for guitar og cello af fx Per Nørgård, som videre perspektiveres med satser fra Manuel de Fallas romantiske 7 Canciones Populares Españolas i en version for cello og guitar.

*

Efter den indledende Schubert-sonate udfolder programmet sig som en slags musikalsk mosaik i mindre forløb à 4-5 satser, som musikerne introducerer med vedkommende betragtninger og historiske anekdoter.

Man opnår en overraskende overgang mellem de forskellige værker som skaber en særligt medrivende og forunderlig lytteoplevelse.

Eivind Buene - Blue Eyes

“Jeg tager klassiske sange som betyder noget specielt for meg, i dette tilfælde Mahler-sange, og bearbejder både melodi/harmonik og tekst indtil det får et singer/songwriter-udtryk. Pointen er at bruge ‘hverdagsstemmen’, eller ‘amatørstemmen’, altså ikke den trænede klassiske stemme, men den som vi alle har og synger med fra tid til anden. Nogle sange som fx Blue Eyes kan ligge ganske tæt op af originalen, mens andre bliver kraftigt omarbejdet.

I udgangspunktet tænkte jeg at beholde de tyske tekster, men jeg følte at jeg måtte bruge populærmusikkens esperanto - engelsk - for at få det rette udtryk. Jeg oversætter nogle fraser og spinder videre på dem med linjer som bevarer essensen af det oprindelige billede i sangene, men som samtidig kan fungere i populærmusikkens tekstlige udtryk.

I Dead of Night (Um Mitternacht, fra Rückert lieder) har jeg for eksempel beholdt nattestemningen, det ensomme individ i natten, men udeladt slutningen hvor individet møder Gud og har en slags frelsesoplevelse. Det passer ikke ind i mit univers hverken tekstligt eller musikalsk. A Beautiful Day (Oft' denk ich, Sie sind nur ausgegangen, fra Kindertotenlieder) har en frase som vender tilbage (Der Tag ist schön…) som hos mig bliver titelfrasen. Hos Mahler er det fraværende kjærlighetsobjekt datteren, men i min tekst er dette aspekt borte og teksten vendes mod tabt voksen-kærlighed – popmusikkens mest sentrale trope.

 

Eivind Buene, Oslo – (1973 -

 

TAK TIL SPONSORER OG STØTTER:  Lolland Kommune ✴︎ Slots- og Kulturstyrelsen

Web design: Gudrun Krabbe